Voor Euro 5 dieselmotoren en hoger is sinds 1 januari 2023 de deeltjesmeting een verplicht onderdeel geworden van de APK-keuring. Door strenger wordende milieumaatregelen is gekozen om de deeltjesmeting verplicht te stellen voor dieselmotoren. Door het uitvoeren van een deeltjesmeting tijdens de APK-keuring, kan voorkomen worden dat onnodig veel schadelijke stoffen in het milieu terecht komen. Laat ons je meer vertellen over de deeltjesmeting en de eventuele gevolgen voor de APK-keuring.
Het roetfilter en de deeltjesmeting
Tot 2011 was het roetfilter geen verplicht onderdeel in dieselauto’s. Toch werden ook daarna roetfilters nog wel eens tegen de regels in verwijderd. De deeltjesmeting is dan ook bedoeld om dieselauto’s te controleren op de aanwezigheid van het roetfilter en het functioneren ervan. Een roetfilter helpt namelijk aantoonbaar tegen de uitstoot van schadelijke stoffen en past daarom bij de duurzaamheidsdoelen van de overheid.
Alleen de aanwezigheid van een roetfilter is niet genoeg, hij moet ook goed onderhouden worden. Want een niet goed werkend roetfilter is niet alleen funest voor je auto maar verontreinigd ook het milieu. Een roetfilter is daarom aan strenge eisen gebonden en het goed onderhouden ervan heeft hoge prioriteit. Het regelmatig reinigen van het roetfilter met de Rapid DPF Regenerator raden wij dan ook aan.
Het roetfilter en de APK-keuring
Tot 2023 keek de APK-keurmeester alleen of het roetfilter aanwezig was. Als dit niet het geval was, en wel verplicht, werd deze alsnog gemonteerd. Naar het prestatievermogen van het roetfilter werd amper tot niet gekeken, want dit was gewoonweg geen verplicht onderdeel van de APK-keuring.
Sinds 1 januari 2023 wordt dus ook gekeken hoe het roetfilter presteert. Om dit prestatievermogen te controleren wordt er een test uitgevoerd die ook wel een deeltjesmeting of deeltjestellerstest genoemd. De deeltjesmeting wordt uitgevoerd met een deeltjesteller, waarover we later meer vertellen. Met deze deeltjesmeting stelt de keurmeester vast of het roetfilter aan de nieuwe permanente eisen met betrekking tot de deeltjesaantallen voldoet. Zonder deeltjesteller is een APK-keurmeester niet bevoegd om keuringen uit te voeren aan dieselauto’s met een roetfilter. Dit kan in de toekomst betekenen dat garages stoppen met de APK-keuring van dieselauto’s omdat de aanschaf van een deeltjesteller vrij prijzig is.
Uitvoering van de deeltjesmeting
De deeltjesmeting wordt zoals eerder gezegd uitgevoerd met een deeltjesteller. Dit apparaat meet de kwaliteit van de uitlaatgassen. Zodra er bij de deeltjesmeting meer dan 1.000.000 p/cm3 gemeten wordt kan er sprake zijn van een lek of defect in het roetfilter. Dit betekent dat er te veel uitstoot is en dat de auto afgekeurd moet worden voor de APK. Om weer goedgekeurd te worden voor de APK zal er naar een gepaste oplossing gezocht moeten worden. Soms is vervanging van het DPF de enige oplossing, maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Het goed onderhouden en reinigen van je dieselmotor is een goede manier om onverwachte kosten te voorkomen. Maak bijvoorbeeld gebruik van onze DPF Regenerator, Engine Cleaner en Diesel System Cleaner.
Reparatie-advies na afkeur
In juli 2022 zijn ze in België al gestart met de uitvoering van deeltjesmetingen. Onze Belgische adviseurs zijn overspoeld met vragen over de vervolgstappen bij APK-afkeur. Inmiddels hebben wij dus ruimschoots ervaring met dit vraagstuk en kun je bij onze adviseurs terecht voor advies over hoe om te gaan met de afgekeurde auto’s.
Heb je door de deeltjesmeting een afgekeurd voertuig? Neem dan nu contact op met één van onze adviseurs.