Bij dieselauto’s is het verplicht om het roetfilter te controleren tijdens de APK. Tijdens de APK-deeltjestellertest wordt de werking van het roetfilter getest. Echter, de APK-meting wordt enkel achter het filter uitgevoerd. Het is mogelijk dat na de APK het roetfilter wordt gereinigd of vervangen, maar de oorzaak van de te hoge roetafzetting nog niet is gevonden. Het is daarom raadzaam om ook de voorkant van het roetfilter te analyseren als je een auto voor de APK keurt. Een hoge deeltjesuitstoot kan te maken hebben met de kwaliteit van de verbranding, wat alleen kan worden opgespoord met een diagnose vóór het filter. In dit artikel bespreken we enkele oorzaken van een hoge roetuitstoot en waarom alleen een volledige diagnose de juiste oplossing is.
Deeltjestellertest
Sinds 1 januari 2023 is de deeltjestellertest een standaard onderdeel van de APK. Als de test aangeeft dat er meer dan 1.000.000 p/cm3 wordt uitgestoten, kan het zijn dat het roetfilter vervangen moet worden. Het komt vaak voor dat de oorzaak dieper ligt. Het reinigen of volledig vervangen van het roetfilter is dan niet genoeg. Roet en fijnstofdeeltjes kunnen ontstaan door verschillende mankementen aan de motor. Een roetfilterdiagnose bij een erkende specialist kan het probleem bij de wortel aanpakken.
Roetfilter en regeneratie
Het roetfilter is ontworpen om na verloop van tijd te regenereren. Met behulp van tegendruksensoren meet de elektronica hoeveel roet er is opgeslagen. Zodra deze een maximum heeft bereikt, start de elektronica met het regeneratieproces. Het opgeslagen roet wordt schoongebrand met behulp van extra brandstofinjectie. De temperatuur loopt op tot boven de 550 graden Celsius, waardoor het filter zichzelf schoonbrandt. Boven de 550 graden Celsius wordt roet namelijk omgezet in as waardoor de tegendruk weer daalt. Bij een dieselauto kun je het regeneratieproces opmerken wanneer de auto uit zichzelf hogere toeren en een zwaarder uitlaatgeluid begint te maken.
Defecte EGR-klep
Een slechtwerkende EGR-klep kan ervoor zorgen dat het roetfilter van binnenuit verontreinigt. De EGR-klep is bedoeld om uitlaatgassen terug te voeren naar de luchtinlaat en hierdoor de verbrandingstemperatuur in de cilinders te verlagen. Zodoende geeft de motor een lagere uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Daarvoor moet de klep natuurlijk wel goed kunnen openen en sluiten. Tijdens een diagnose vóór het roetfilter wordt het EGR-systeem onder de loep genomen en valt er te achterhalen of de EGR-klep bijvoorbeeld permanent openstaat. In dit geval produceert de auto aanzienlijk meer roet en fijnstof.
Versleten of defecte injectoren
Als de injector van de motor niet meer goed werkt, kun je een hoop meer roetvorming in het roetfilter zien. De injector verzorgt de inspuiting van brandstof onder hoge druk. Als deze door wat voor reden dan ook niet meer goed werkt, dan heeft dat invloed op de verbranding. De nozzle kan bijvoorbeeld vervuild raken door een lage kwaliteit brandstof. Dit kan de uitstoot verhogen waardoor er zich sneller roet ophoopt in het roetfilter.
SAPS (Sulphated Ash, Phosphor en Sulphur)
Een andere veelvoorkomende oorzaak voor een teveel aan roetvorming is FULL SAPS olie. FULL SAPS olie is vaak goedkoper en bevat metaalhoudende additieven zoals fosfor en zwavel die as nalaten tijdens de verbranding. Low- of Mid-SAPS-olie is daarentegen een veel betere keus voor minimale roetvorming. Deze oliesoorten voldoen aan Euro VI-normen en bevatten veel lagere concentraties zwavel en fosfor. Daarbij komt ook de noodzaak om de olie regelmatig te verversen. Verouderde olie die dik en plakkerig aanvoelt leidt vanzelf tot een slechtere smering van de motoronderdelen en geeft meer vervuiling. Het beste resultaat behaal je door de motor voor het verversen te reinigen met Rapid Engine Cleaner.
Lekkende turbo
Turbo’s worden tegenwoordig vaak gebruikt in motoren. Het zorgt voor een veel beter verbrandingsproces en levert zodoende minder milieuschade en hogere prestaties op. Vroeger werden turbo’s bewaard voor de sportieve automodellen, maar tegenwoordig zie je ze ook in veel kleine motoren. Een turbo met een olielekkage kan grote gevolgen hebben voor het roetfilter. Als een turbo via de turbinezijde lekt, dan kun je ervan uitgaan dat de olie in het roetfilter belandt. Het spreekt voor zich dat je bij een overmatige vervuiling van het roetfilter dus moet controleren of ook de turbo niet lekt. Een lekkende turbo kan ontstaan door versleten lagers of afdichtingen.
Conclusie
Voor dieselauto’s is het tijdens de APK essentieel om een volledige diagnose uit te voeren. Alleen met een complete analyse van de motor is het mogelijk om de oorzaak van een te hoge roetafzetting in het filter te achterhalen. Door aandacht te besteden aan de verschillende oorzaken van een hoge roetuitstoot kun je klanten beter van dienst zijn en bijdragen aan een schonere verbranding. Kom je problemen tegen waar je een paar extra ogen bij kan gebruiken? Onze adviseurs staan voor je klaar om je te helpen met het stellen van de juiste diagnose.