Het zijn spannende tijden met het huidige economische klimaat, maar met een oog gericht op de toekomst kun je goed voorbereid inspelen op veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan het elektrificeren van het wagenpark, leveringsproblemen van nieuwe auto’s, overheidsinvloeden en een verouderend wagenpark. Door al deze voorgaande invloeden wordt er langer doorgereden met de huidige auto, wat weer kansen biedt voor het uitvoeren van onderhoud.
De cijfers op een rij
De Nederlandse autoverkopen zijn al een tijdje niet meer wat ze zijn geweest. In mei en juni van dit jaar werden 7,4 en 8,9 procent minder nieuwe auto’s geregistreerd dan in dezelfde maand vorig jaar. In juli was de daling in het aantal gekentekende nieuwe personenauto’s zelfs nog sterker. Er waren slechts 22,068 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dit is maar liefst 17,6 procent minder dan in 2021.
Zo is er inmiddels al geruime tijd een tekort aan verschillende onderdelen, wat een van de redenen is van de verkoopdaling. Tot op heden zijn ongeveer 20% van alle gekentekende nieuwe personenauto’s in dit jaar volledig elektrisch. Ruim 40% heeft een benzinemotor en 37% heeft een hybride aandrijflijn. Auto’s met een dieselmotor zijn nog slechts goed voor een aandeel van 2%.
Meer behoefte aan onderhoud
Met het langer meegaan van auto’s en de trend in occasions, laat de nieuwverkoop van auto’s in Nederland de afgelopen 10 jaar een dalende trend zien. Dat geeft voor onze branche dus voldoende mogelijkheden en kansen in het onderhouden van het wagenpark. Met een groeiende bevolking en een groeiend wagenpark, bestaande uit steeds oudere auto’s, verwachten wij dat de vraag naar onderhoud de komende jaren zal groeien. Afhankelijk van de leeftijd en het aantal gereden kilometers zal de slijtage van het voertuig namelijk toenemen.
Ons team staat klaar om de uitdagingen aan te gaan die een verouderend wagenpark met zich meebrengt.